Firma oparta na wiedzy

Wiedza jest podstawą dla wielu biznesów. To może być zarówno wiedza o tym co ludzie kupują, jak i wiedza o tym jak promować produkty, jak rozmawiać z klientem, jak szybciej produkować, jak sprawniej rozwozić produkty do klientów, etc., dlatego zarządzanie wiedzą w firmie jest jednym z podstawowych zadań do wykonania.

Nasza firma może być oparta na wiedzy bez specjalnie wyszukanych programów do zarządzania tą wiedzą, wystarczy, że w edytorze tekstu lub arkuszu kalkulacyjnym będziemy spisywali podstawowe zasady rządzące się naszym biznesem. Co jakiś czas warto zaglądnąć do takiego dokumentu i spróbować go przepisać tak, aby był jasny i przejrzysty nawet dla osoby, która pracuje w naszej firmie od kilku tygodni.

Dobrze, żebyśmy starali się każdego pracownika i każdą pracowniczkę uczyć zarządzania wiedzą już od pierwszego dnia, tzn. najpierw – korzystania z wiedzy, którą zgromadziliśmy do tej pory, a następnie dodawania nowej wiedzy do wspólnego banku wiedzy. Możemy nawet wpisać to w obowiązki naszych pracowników – tak aby raz w tygodniu przez godzinę uzupełniali nasze wiedzowe kompendium.

Co kilka miesięcy możemy zbierać zespół, aby zastanowić się czy i jak korzystamy z wiedzy, którą posiadamy w firmie oraz co jeszcze możemy zrobić, aby nasza firma oparta na wiedzy czerpała z tej wiedzy jeszcze więcej korzyści.