Jak wywrzeć dobre wrażenie na partnerach biznesowych?

Prowadzenie rozmów biznesowych nie jest rzeczą łatwą, podczas negocjacji liczą się bowiem najdrobniejsze szczegóły, które mogą wpłynąć na ostateczny efekt prowadzonych rozmów. Dlatego też ważne jest przed przystąpieniem do rozmów dobrze się do nich przygotować, oto kilka podstawowych zasad.

Zadbaj o wygląd – udając się na rozmowy biznesowe należy zadbać o schludny wygląd. Elegancki strój potrafi także dodać pewności siebie. W przypadku mężczyzn właściwy będzie garnitur, panie zdecydują się zapewne na garsonkę oraz buty na obcasie. Ważne jest także, aby fryzura była ułożona, makijaż kompletny. Ważne są także takie elementy jak dobrze wyglądająca torebka, aktówka a nawet portfel (elegancką galanterię można znaleźć na stronie – producent galanterii) – wszystkie te detale świadczą o osobie przystępującej do negocjacji.

Poznaj swoich rozmówców – ważne jest, aby przed przyjściem na rozmowę biznesową dowiedzieć się jak najwięcej o firmie, z którą prowadzone będą negocjacje oraz o ludziach, którzy wezmą w nich udział. Istotny jest tutaj każdy element począwszy od przeanalizowania jakie cele ma firma po drugiej stronie stołu, po cechy charakteru osób reprezentujących firmę.

Bądź ekspertem – ważne jest nie tylko posiadanie wiedzy na temat partnerów biznesowych, ale także dogłębne zapoznanie się z przedmiotem prowadzonych rozmów. Warto poznać szeroką perspektywę zagadnienia oraz inne przykłady z różnych branż, które mają związek z omawianym tematem.

Żądaj więcej niż chcesz osiągnąć – negocjacje to proces rezygnacji obu stron z pewnych wymagań, dlatego warto przed przystąpieniem do nich wyznaczyć trzy rodzaje celów – cele maksymalne, których realizacja będzie raczej niemożliwa, ale które byłby idealnym rozwiązaniem dla firmy, cele optymalne – cele, do których osiągnięcia będzie zmierzała firma podczas rozmów, są one mniej restrykcyjne niż cele maksymalne oraz cele minimalne, czyli cele których osiągnięcie jest konieczne, aby umowa biznesowa miała dla firmy jakikolwiek sens.

Wsłuchuj się w potrzeby drugiej stron – wyznaczone wcześniej cele należy osiągnąć, jednak niekiedy można to zrobić na wiele różnych sposobów, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie należy słuchać tego co ma do powiedzenia druga strona oraz pozostawiać sobie pewną elastyczność w dostosowywaniu się do potrzeb potencjalnego partnera biznesowego. Tylko przy takim założeniu możliwe jest doprowadzenie negocjacji biznesowych do pozytywnego dla obu firm finału.