Plan naprawczy to dokument zawierający analizę bieżącej sytuacji firmy, jej problemów oraz propozycji, jak owe problemy rozwiązać, by w przyszłości sytuacja firmy uległa poprawie. Co istotne w sytuacji, gdy firma znajduje się w kryzysie, ważne jest aby przygotowaniem takie planu zajęła się osoba z firmy zewnętrznej posiadającej odpowiednie kompetencje.
Wprowadzanie planu naprawczego powinno odbywać się w kilku etapach:
Etap I: stabilizacja
Są to działania podejmowane dla zażegnania sytuacji kryzysowej w firmie. W tym etapie powinny zostać podjęte wszystkie działania, które pozwolą na zażegnanie kryzysu w obszarach, w których się on pojawił.
Etap II: wzmacnianie pozycji liderów
Na tym etapie konieczna jest odbudowa silnej pozycji szefa czy prezesa firmy, jeśli to konieczne należy wybrać innych – nowych szefów, by budowały one niezachwianą pozycje liderów.
Etap III: odbudowa lub wzmacnianie relacji z kontrahentami
Na tym etapie należy rozpocząć odbudowę wizerunku firmy w jej otoczeniu biznesowym, jeśli nie uległa ona do tej pory zachwianiu ważne jest, aby wzmacniać pozytywne relacje z kontrahentami.
Etap IV: wdrażanie planu naprawczego
Na tym etapie należy podjąć działania, które w planie naprawczym zostały określone jako pozwalające na rozwiązanie problemów, które doprowadziły firmę do kryzysu.